Lajki na facebooku to dla wielu osób miara popularności danej marki. Nic dziwnego, że ich znikoma ilość może zniechęcać potencjalnych klientów do skorzystania z usługi lub zakupu produktu. Dlatego im więcej polubień ma fanpage, tym lepiej. Niektórzy, aby osiągnąć ten cel decydują się na kupowanie fanów na allegro bądź w innym serwisie. Czy takie działanie ma sens? Odpowiadamy.
Kupowanie fanów na facebooku – czy warto?
Kupowanie fanów na facebooku to dość ryzykowne posunięcie, bo jeżeli przynosi korzyści, to tylko krótkotrwałą. Osoby, które zdecydowały się na takie posunięcie, przyznają, że na początkowym etapie pomogło im to zyskać zaufanie pierwszych klientów, którzy normalnie byliby ostrożni, mając styczność z fanpage’em, który ma zaledwie 20 lajków. A tak większa liczba polubień budzi zaufanie. Z czym jeszcze wiąże się kupowanie fanów na facebooku?
Mało wiarygodna społeczność
Niektórzy nie wiedzą nawet, że fani kupowani na allegro czy w innych serwisach nie pochodzą zwykle z Polski, a z krajów Bliskiego Wschodu, więc jak nie trudno się domyślić, nie zrozumieją nawet zamieszczanych przez Ciebie treści. Co więcej, nie ma też nigdy pewności, czy zakupiony like jest prawdziwy, czy pochodzi z fejkowego konta. Te ostatnie mogą być natomiast usuwane przez samego Facebooka. Poza tym, jeżeli nawet lajk pochodzi z prawdziwego konta, to i tak jest spore prawdopodobieństwo, że tacy fani wkrótce znikną z Twojego profilu, ponieważ nikt raczej nie będzie chciał, aby wyświetlały mu się posty, którymi nie jest zainteresowany, więc odklika „Lubię to”.
Brak zaangażowania
Przypadkowa społeczność nie przekłada się na aktywność wokół postów, to znaczy realne polubienia bądź komentarze. Dlatego kupowanie fanów na facebooku gwarantuje w praktyce tylko zwiększenie ich liczby, co wygląda ładnie w statystykach, ale każdy, kto ma niewielką wiedzę o social mediach, szybko zorientuje się po przejrzeniu fanpage’a, na którym widać zaledwie pojedyncze interakcje pod postami, że ma do czynienia z nie do końca uczciwą praktyką. Może to zaszkodzić wizerunkowi marki, dlatego lepiej tego unikać.
Niski EdgeRank
EdgeRank to algorytm Facebooka określający liczbę fanów, którym wyświetlane są posty z Twojego fanpage’a. Gdy serwis odnotuje, że z Twojego firmowego profilu ubywa polubień, zacznie ciąć zasięgi, ponieważ uzna za bezsensowne wyświetlanie postów, które w oczach użytkowników nie są interesujące. W ten sposób Twoje posty przestaną być wyświetlane nawet osobom, które są naprawdę zainteresowane Twoją ofertą.
Jak kupić lajki na Facebooku?
Są specjalne polskojęzyczne serwisy, które umożliwiają szybki zakup lajków. Warunek to nieograniczenie terytorialne fanpage’a i pełna widoczność. Musi też zawierać przynajmniej jeden post. Lajki można zakupić w pakietach po 100, 500, a nawet 5000. Ceny wahają się od 40 zł do 500 zł. Jak widać, cała procedura jest banalnie prosta. Ogłoszeń nie brakuje również na portalu Allegro. Jednak zanim wydasz kilkaset złotych na wątpliwej jakości polubienia, lepiej rozważyć inne darmowe, a co najważniejsze, w pełni naturalne sposoby pozyskiwania lajków.
Jak zdobyć fanów na facebooku?
Lajki na facebooku wcale nie muszą być kupowane na Allegro. Można je również pozyskać w naturalny sposób, choć nie będzie to pewnie tak proste i szybkie jak zrobienie przelewu za 500 polubień. Oto sprawdzone metody na zdobywanie fanów na fb:
- zaproszenie znajomych – po założeniu firmowej strony na Facebooku warto, abyś zaprosił swoich znajomych do polubienia strony. Zaproszenie możesz wysłać do wszystkich lub tylko do tych, którzy prawdopodobnie będą w największym stopniu zainteresowani Twoją ofertą. Będziesz wówczas budował społeczność realnie ciekawą Twojej marki.
- link do fanpage’a w różnych kanałach – link do fanpage’a powinien znaleźć się na Twojej stronie internetowej, w stopce mejlowej czy na ulotce, czyli wszędzie tam, gdzie możesz promować swój profil na Facebooku.
- Facebook Ads – możesz tak skonfigurować reklamę, że jej celem będzie polubienie strony. Wówczas powinna ona zostać skierowana do osób o zbliżonych zainteresowaniach. Jeszcze skuteczniejszym sposobem może się okazać promocja postów, na przykład za pomocą menadżera reklam. Wtedy masz szansę dotrzeć do osób, które będą naprawdę zainteresowane Twoja ofertą. Co prawda, nie zaowocuje to wysypem lajków, ale tworząca się społeczność będzie z pewnością bardziej zaangażowana.
- zorganizowanie konkursu – możliwość wygrania nawet drobnego upominku zawsze zachęca ludzi do podjęcia interakcji, takiej jak chociażby polubienie fanpage’a. I choć takie kliknięcie może zostać wykonane tylko po to, by wziąć udział w konkursie, a później polubienie zniknie, to i tak zawsze jest szansa, że kilka osób doceni twój content i zostanie wiernymi fanami na dłużej. Dlatego równie ważnym aspektem jest dbanie o stale angażujące treści.
- komentowanie innych postów – jeżeli chcesz, by wokół Twojej strony był buzz, sam bądź aktywny w social mediach. Komentuj wpisy na innych fanpage’ach, lajkuj, a z pewnością zostaniesz zauważony. Karma wraca.
Kupowanie fanów na facebooku – podsumowanie
Kupowanie fanów na Facebooku nie jest efektywnym działaniem na dłuższą metę. Pieniądze te lepiej zainwestować w kampanie promujące Twoją ofertą. Możesz przygotować darmowego e-booka, bezpłatne konsultacje – takie gesty docenią klienci, co w dłuższe perspektywie spowoduje, że będziesz budował wiarygodną i chętną do interakcji społeczność.